Képzeljük el, hogy a fogászat nem stressz, hogy nem gombóccal a gyomrunkban, félelemvezérelve indulunk el a fogorvoshoz. Képzeljük el, hogy a fogorvosra és a fogászatra nem, mint egy végső, elkerülhetetlen megoldásként tekintünk, hanem a fogászattal kapcsolatos félelmeinket elfelejtve nyugodtan készülődünk. Ez az érzelmi fogászat, ami nem egy új trend, hanem egy szemléletváltás. De mit takar pontosan?
Az odontófóbia az oka mindennek.
Az odontófóbia félelem a fogászattól, a fogászati kezeléstől, és az azzal járó (vélt vagy valós) kellemetlenségektől, fájdalmaktól. A félelem mindaddig nem kóros (persze nem is megnyugtató) amíg nem tartja vissza Önt a legnagyobb bajban is a fogászattól.
Egy tipikus példája az odontofóbiának az, ha például fáj a foga, és a fájós fog miatt bejelentkezik a fogorvoshoz, attól függetlenül, hogy azt feltételezi: a kezelés kellemetlen lehet. A fogorvostól való félelem akkor válik kórossá, ha annyira fél a fogászattól, hogy a fájós foga ellenére sem megy el a fogorvoshoz.
A felnőtt népesség 5-6%-a egyébként „tart” vagy „fél” a fogászati kezelésektől, azaz odontofóbiában szenved. Ez a félelem tág határok között mozog: van aki csak tart a fogorvostól, de extrém esetekben akár pánikszerű tüneteket is okozhat ez a félelem.
Miért félünk a fogorvostól?
Számtalan tanulmány vizsgálta, hogy vajon miért félünk a fogorvostól és rengeteg okot fedezett fel. Van, aki a kiszolgáltatottságtól fél. Van, aki a lehetséges fájdalomtól, másnak rossz gyermekkori emlékek jönnek elő, de akár azért is tarthatunk a fogorvostól, mert mások tartanak, és ez átragad ránk. Ahogy (megkerülhetetlen, hogy beszéljünk róla) vannak akik joggal félnek, mert volt negatív élményük már: egy fájdalmas beavatkozás, egy kellemetlen emlék, élmény, állapot.
Ennek vet most véget az érzelmi fogászat ami nem egy egyszerű új trend, hanem egy szemléletváltás.
Mi vezetett az érzelmi fogászathoz?
A beteg – fogorvos találkozó empátia nélkül zajlott. A fogorvosi székben egy - részben fájdalommal küzdő, riadt, és kiszolgáltatott páciens – ült, akit a fogorvos megvizsgált, majd a tudásának a birtokában eldöntöttre, hogy a páciensnek milyen és hány kezelésre van szüksége ahhoz, hogy meggyógyuljon.
Gyakori volt az, hogy a kommunikáció rövid, és úgynevezett „felülről lefelé” történt: az az az orvos megfellebbezhetetlenül pár szóban elmondta a gondot, majd megoldotta.
Nálunk ez nem így történik.
Az érzelmi fogászat
Empatikusan közelítünk Önhöz, hiszen tudjuk, és megértjük, hogy félelme, fájdalma van, esetleg kétségei, és rengeteg olyan kérdése amire megnyugtató válaszokat remél.
Éppen ezért a kezelés előtt részletesen elmondjuk a kezelés menetét. Azt, hogy mit látunk, mi a jelenlegi helyzet, és azt hogyan tervezzük megoldani. Emiatt Ön nem stresszel, miközben világos képet kap a kezeléséről. A kezelés alatt odafigyelünk minden rezdülésére, mert ezek megfelelő visszajelzések arra, hogyan érzi magát a székben. A kezelés befejeztével sem hagyjuk egyedül a kérdéseivel: felkészítjük arra, hogy mi fog történni a jövőben: mikor kell visszajönnie, a kezelések milyen hatással járhatnak, és járnak, mit várhat el tőlünk.